Czym jest koło pasowe?

Koło pasowe to element, do którego zadań należy między innymi napędzanie alternatora. Jest to niezbędne wyposażenie niemal każdego silnika. To właśnie one przekazują siłę napędową na pasek zewnętrzny. Co jeszcze musisz wiedzieć o tym elemencie?

Wykorzystanie koła pasowego  

koło pasowe z aluminiumDo budowy koła pasowego wykorzystano dwie części. Są nimi zewnętrzny pierścień oraz wewnętrzna piasta. Łączy je ze sobą guma sprężysto-tłumiąca, której zadaniem jest  tłumienie drgań. Obecna technologia wymaga zastosowania dwóch rodzajów kół pasowych. Pierwsza odmiana to typ otwarty stosowany w silnikach benzynowych. Druga z kolei typ zamknięty – wykorzystywany w jednostkach wysokoprężnych. Ten drobny element jest niezbędny w naszych samochodach. Dlatego też  jego stan powinniśmy kontrolować co około 60 000 km przebiegu. Na jego szybsze zużycie  bądź awarię przekłada się wiele elementów. Kiedy rozpoznać uszkodzenie  koła  pasowego? Pierwszymi oznakami są wibracje silnika, niepoprawna praca na biegu jałowym, nieprawidłowa praca rozrządu, uszkodzenie skrzyni biegów czy awaria alternatora bądź pompy sterującej. Jednak  skąd wynikają  te problemy? Do najczęstszych przyczyn awarii kół pasowych należą problemy z silnikiem, ciepło, wycieki oleju, pękanie lub pogorszenie się właściwości gumy. Pamiętajmy również, że koło pasowe z aluminium musi być odpowiednio dobrane. W tym celu nie warto  zdawać się na własne  domysły jednak  wybrać pomoc fachowca.  Najczęstszym problemem wskazującym na nieodpowiednie dobranie kół pasowych jest zbyt ciasny pas. Powoduje  on bowiem obciążenie elementów napędu paska pomocniczego oraz tłumika harmonicznego.

Jako element przekładni pasowej koło pasowe jest niezbędne w pracy wielu podzespołów. Możemy wyróżnić kilka rodzajów kształtów powierzchni kół pasowych. Należą do nich powierzchnie gładkie, z rowkiem oraz z rowkami w poprzek obwodu.